گزارش حضور تیم دولتی خبرنگاران چینی در ایران به راهنمایی رامین ذبیح مند برای معرفی جاذبه های گردشگری ایران

۵ خبرنگار از رادیو و تلویزیون دولتی چین  به ایران آمدند تا صدای سرزمین ایران را به گوش مردم کشورشان برسانند؛ مردمی که هنوز فکر می‌کنند ایران یک کشور عرب و سراسر بیابان است، مردمش به زبان عربی سخن می‌گویند و زنانش بُرقع به صورت می‌زنند.

چینی‌ها در ایران کم پروژه اقتصادی ندارند اما این خبرنگاران در سفری پنج روزه ترجیح دادند دنبال جاذبه‌های گردشگری بروند، صدای زورخانه، ترافیک، مردم کوچه و بازار و رودخانه‌ها را ضبط کردند که قرار است بزودی در یکی از پرشنونده‌ترین برنامه‌های رادیویی چین پخش شود.

رامین ذبیح‌مند ـ عضو هیات مدیره جامعه راهنمایان ایران و راهنماهای چینی‌زبانی ـ به ایسنا گفت: این خبرنگاران از طرف رادیو و تلویزیون دولت چین که پایگاه آن در پکن است به ایران آمدند. مدت زمان سفر آن‌ها پنج روز بود که با توجه به محدودیت زمانی، به دیدن تهران و اصفهان خلاصه شد. انگیزه سفرشان تهیه گزارش‌هایی از جاذبه‌های گردشگری و معرفی  ایران بود. با معاون گردشگری کشور هم دیداری داشتند که درباره چشم‌انداز گردشگری ایران و برنامه جذب گردشگر از چین و لغو روادید برای اتباع این کشور در آینده‌ای نزدیک سخن گفته شد.

ذبیح مند ادامه داد: این گروه خبرنگار ضمن دیدار با تعدادی از فیلم‌سازان ایرانی، از صدا و سیما نیز درخواست کردند برنامه رادیویی مشترکی در مدت زمان حضورشان در ایران داشته باشند که این خواسته پذیرفته نشد.

راهنمای گردشگری

این راهنمای گردشگری گفت: هدف اصلی آن‌ها ضبط نواها و صداهایی از سرزمین ایران بود، برای همین به سراغ زورخانه، رودخانه‌ها، ترافیک و بازار رفتند و در جریان گپ و گفت با مردم کوچه و خیابان خواستند به زبان چینی سلام گرمشان را به مردم آن کشور برسانند. در ادامه این سفر نیز با توجه به حجم زیاد خودورهای چینی در خیان‌های ایران گزارش ویژه‌ای هم از فروش خودروهای چینی در کشورمان تهیه کردند.

ذبیح‌مند سپس به دیدگاه این خبرنگاران درباره سفر ایران اشاره کرد و گفت: از نظر این جمع چگونگی حفظ آثار تاریخی ایران و تجربه‌های کشورمان در حفاظت از بناهای تاریخی که به زعمشان می‌تواند دستورالعمل خوبی برای چین باشد، موضوع بسیار جذاب و قابل توجهی بود. برای آن‌ها جالب بود که ایران با چه رویکردی ظرفیت بازدید از بناهای تاریخی را تعیین می‌کند. البته از این نظر این موضوع برای چینی‌ها جذاب آمد که جمعیت کشور خودشان بسیار زیاد است و حفاظت از آثار تاریخی در عین انجام بازدیدهای سنگین و پرجمعیت به چالش تبدیل شده است.

او درباره واکنش آن‌ها در پایان سفر نیز اظهار کرد: به لحاظ تعداد جاذبه‌های تاریخی و طبیعی، ایران کشور جالبی برای این خبرنگاران بود و این پرسش بین آن‌ها مطرح شد که با وجود این تعداد جاذبه چرا این کشور کمتر معرفی و تبلیغ شده است. به اعتقادشان ایران لیاقت بیشتری برای جذب گردشگران چینی دارد.

راهنمایان ایرانگردی و جهانگردی

ذبیح‌مند بیان کرد: نتیجه این سفر بسیار خوب بود. قرار است گزارش‌های آن‌ها که در واقع صدای سرزمین ایران است از شبکه رادیویی که به گفته خودشان ده‌ها میلیون مخاطب چینی دارد، پخش شود. این خبرنگاران تصمیم دارند دوباره به ایران برگردند اما این‌بار خارج از ماموریت کاری، همراه با خانواده و برای لذت بردن از کشوری که آن را متفاوت، یافته‌اند.

ایران بیشتر از یک دهه است که قصد کرده یک درصد از سهم بازار گردشگری چین را جذب کند، اما تا کنون برنامه منضبطی برای آن نداشته است. هرچند که به تازگی در معاونت گردشگری سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری میزی به نام کشور چین ایجاد شده تا در این‌باره منسجم‌تر برنامه‌ریزی کند. علی‌اصغر مونسان، رییس این سازمان نیز اخیرا از برنامه دولت ایران مبنی بر لغو روادید یک‌طرفه برای گردشگران چینی خبر داده است.