انجمن دوستی ایران و چین اعلام کرد: اگرچه مناسبات ایران، چین از نگاه سیاسی و روابط رسمی دیپلماتیک به همت رهبران دو کشور در سطح قابل قبولی قرار دارد، اما روابط دو کشور از نظر گردشگری هنوز در سطح قابل قبولی نیست.

به گزارش ایسنا، در دومین همایش چشم‌انداز توسعه روابط ایران و چین که به همت انجمن دوستی دو کشور و سفارتخانه چین در ایران و در غیاب مسؤولان سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشورمان در برج میلاد برگزار شد، پس از ارزیابی وضعیت تعاملات دو کشور در ابعاد اقتصادی و گردشگری، بیانیه‌ای پایانی صادر شد.

در این بیانیه با اشاره به روابط ایران و چین در بخش اقتصاد،   فرهنگ و گردشگری اعلام شد: هنوز گنجایش زیادی در این بخش‌ها برای توسعه وجود دارد که به دلیل فقدان سازوکار لازم و فرازونشیب‌های موسمی از ثبات و پویایی لازم برخوردار نیست. به نظر می‌رسد دو طرف باید اقدامات موثرتری را برای رفع این مشکلات به عمل آورند. همکاری‌های دوجانبه در قالب جاده ابریشم و نیز دیپلماسی عمومی و گردشگری می‌تواند برای اثربخش‌تر کردن مناسبات دو قدرت آسیایی و ایجاد شرایط مساعدتر مفید باشد.

چین

در ادامه انجام اقداماتی برای تقویت همکاری‌ها و تعاملات گردشگری و بازارگانی دو کشور توصیه شد:

۱. تبادل هیأت‌های تجاری در عرصه گردشگری در دو بخش خصوصی و دولتی و بازتعریف نشر و جایگاه گردشگری میان ایران و چین با بررسی و تقویت ظرفیت‌های مردمی.

۲. ایجاد یک مکانیزم موثر برای تبادل اطلاعات به روز و شناخت فرصت‌های موجود در دو کشور با هدف تعمیق شناخت دو طرف با تکیه بر ظرفیت‌ها و فرصت‌های ایده «یک کمربند، یک جاده».

۳. شناساندن توانایی و تکنولوژی چین به بازرگانان و مردم و شرکت‌های ایرانی و آشناساختن شرکت‌های چینی نسبت به سطح فناوری، توانایی و ظرفیت‌های واقعی ایران.

۴. توسعه همکاری‌های بخش‌های خصوصی اقتصادی دو کشور و تقویت روابط در صنایع کوچک و متوسط چین و ایران در پهنه جغرافیایی جاده ابریشم.

۵. تجدید ساختار و سازه‌های گردشگری دو کشور و حمایت و تقویت بخش خصوصی برای تسهیل رفت و آمدها.

۶. ایجاد شرایط تسهیلاتی ویزا برای تشویق آژانس‌ها و گردشگران دو کشور.

۷. یافتن فضاهای همکاری جدی‌تر دو طرف در زمینه‌های حرفه‌ای و مردمی برای اقتصادی‌تر کردن سفرها در عرصه تجارت و گردشگری.

۸. تدوین قوانین و مقررات حمایتی برای فراهم آوری بهبود محیط کسب و کار در عرصه گردشگری.

در این همایش رییس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری که همواره بر گسترش و تقویت روابط گردشگری با چین تاکید دارد، یکی از سخنران‌های اصلی بود که حضور نداشت. همچنین معاون گردشگری وی نیز که به تازگی از راه‌اندازی میز گردشگری چین خبر داده نیز یکی از غایبان اصلی پنل تخصصی گردشگری ایران و چین بود که البته یکی از کارشناسان دفتر بازاریابی این معاونت در آن به تشریح اقدامات این معاونت در بازار چین پرداخت.