آلمانی‌ها به تازگی کتاب راهنمای گردشگری ایران را با معرفی مقاصد جدید و بکر منتشر کرده‌اند که پیش‌تر در دیگر کتاب‌های راهنما به آن‌ها اشاره‌ای نشده بود.

بهمن جلیلی ـ فعال گردشگری و مدیر موزه مردم‌شناسی عشایری سوباتان ـ در این‌باره بهایسنا گفت: این کتاب را «پیتر کِربر» ـ کارمند بازنشسته سفارت آلمان در ایران ـ به زبان آلمانی منتشر کرده که در جریان آن، مقاصد جدید و مناطق طبیعی و بکر از جمله سوباتان را نیز معرفی کرده است. این نخستین‌بار است که چنین اتفاقی برای منطقه سوباتان رخ می‌دهد، تا کنون در هیچ‌یک از منابع و کتاب‌های راهنمای خارجی، این منطقه به عنوان مقصد گردشگری معرفی نشده بود.

57586808

وی ادامه داد: آقای کربر هشت سال کارمند سفارت آلمان در ایران بود که در این مدت تمام نقاط گردشگری ایران را شناسایی کرده و حالا دوران بازنشستگی خود را در شهر برلین می‌گذراند، زمانی که مشغول نوشتن کتاب راهنمای گردشگری ایران بود از طریق وب‌سایتی که برای معرفی سوباتان راه‌اندازی کرده بودم، من را پیدا کرد و معرفی سوباتان و امکانات گردشگری آن را در این کتاب پیشنهاد داد، حالا این کتاب راهنما به انضمام مقصد جدید و بکری چون سوباتان در آلمان منتشر شده و آقای کربر نسخه‌ای از آن را به موزه مردم‌شناسی سوباتان اهدا کرده است.

جلیلی گفت: امیدوارم با این معرفی و تلاش‌های ما، توسعه‌ی پایدار سوباتان و ایجاد اشتغال و درآمدزایی در این منطقه از طریق جذب گردشگران خارجی که یکی از شاخه‌های اقتصاد مقاومتی ابلاغی مقام معظم رهبری است، تحقق یابد و ما با ایجاد امکانات مناسب در این منطقه زمینه‌ی اشتغال جوانان را فراهم کنیم.

مدیر موزه خصوصی مردم‌شناسی ـ عشایری سوباتان همچنین از توسعه این موزه خبر داد و اظهار کرد: با تخصیص تسهیلات بلاعوض به دستور مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان گیلان به مبلغ ۲۱ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان، ساختمان این مجموعه توسعه پیدا کرد. این کمک درحالی اعطا شد که حتی تقاضای شفاهی برای دریافت این وام نشده بود.

جلیلی گفت: این موزه شامل ابزار زندگی، البسه محلی بومیان منطقه و لوازم کار دامداری است که در دو بخش قدیم و جدید در کلبه‌ای چوبی که برگرفته از معماری بومی سوباتان به نمایش گذاشته شده است.

«سوباتان» ییلاقی است در ارتفاعات تالش که گیلانی‌ها به آن “بهشت” می‌گویند، روستایی با طبیعت بکر در ارتفاع ۱۹۰۰ متری از سطح دریای آزاد که ۳۶ کیلومتر با تالش و ۱۷ کیلومتر از دریاچه نئور اردبیل فاصله دارد.