مسئول حوزه مطالعات مردم‌شناسی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری فارس از ارسال پرونده عروسک‌های چشم زخم مردم شهرستان گراش به تهران برای ثبت در فهرست آثارمیراث ناملموس ملی خبر داد.

به گزارش ایسنا،«مژگان ثابت‌قدم» شنبه 14 مرداد در جمع خبرنگاران گفت: پرونده مذکور پس از طرح و تصویب در شورای ثبت استان به شورای ثبت میراث ناملموس کشور ارسال شد.

وی در توضیح  جزئیات این پرونده گفت: مردم شهرستان گراش براساس باورهای دینی و اعتقادات عامیانه خود راه و روش سنتی جالبی برای فرار از بلا دارند چون از نظر آنها شور بودن چشم همیشه درد سر و رنج به همراه دارد.57532559

ثابت‌قدم گفت: خیلی‌ از آن‌ها معتقدند آتش زدن اسپند در چهارشنبه بلا را دور می‌کند و همین‌طور با آویزان کردن نمک و اسپند و درست کردن عروسک‌های پارچه‌ای‌ روی سرد رو رودی خانه‌ها مانع از بلا و یا اثر چشم شوری می‌شود.

مسئول حوزه مطالعات مردم‌شناسی میراث‌فرهنگی فارس ادامه داد: عروسک‌های پارچه‌ای و دست‌ساز معروف به چشم زخم دارای قدمت 90 ساله در شهرستان گراش هستند و عمدتاً زرد رنگ با پاهایی به رنگ مشکی ساخته می‌شوند، سپس شکم آن‌ها با نمک و اسپند پر شده و آن‌را در سر در خانه‌ها یا گهواره بچه آویزان می‌کنند.

وی خاطرنشان کرد: چون بر اساس باور قوی مردم گراش رنگ زرد مانع از کارکردن چشم شور می‌شود در ساخت این عروسک‌ها از این‌رنگ استفاده می‌شود و تا جایی این باور عمیق است که حتی مادرهای عروس و داماد در شب عروسی فرزندشان لباس زرد رنگ می‌پوشند.

بنابراین گزارش، طرح اسب، ماهی نشان، پنجه، پرنده دو سر، بته جقه، خروس، سرو، شتر و … از طرح عروسک‌هایی است که با تزئینات خاص پولک، پارچه و نخه‌ای‌ رنگی‌ براساس این باور ساخته‌ می‌شوند.

جهانگردی هتلداری پیشگامان آوا پارسه