همزمان با جشن سال نو در چین، پیام صلح و دوستی ایرانی‌ها همراه با نوایی از کرانه خلیج فارس در تلویزیون چین پخش می‌شود.

حسین خلیفی ـ نماینده دفتر اطلاع‌رسانی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در شانگهای چین ـ با اعلام این خبر به ایسنا، گفت: عید چینی‌ها که تعطیلات آن مانند نوروز در ایران است، از دهم فوریه آغاز می‌شود و تا بیست‌پنجم این ماه ادامه دارد که مهم‌ترین مناسبت این کشور به شمار می‌آید و چینی‌ها هر کجا که هستند خود را به زادگاهشان می‌رسانند تا عید را با خانواده سپری کنند. بیشتر چینی‌ها عادت دارند این تعطیلات را در کشورشان بگذرانند.

او افزود: طبق آمار در تعطیلات عید ۲۰۱۶ بیش از ۳۰۰ میلیون چینی سفر کردند که گردش مالی آن ۴۲ میلیون و ۳۰۰ هزار یوآن بوده است.

او همچنین درباره برنامه معرفی ایران از تلویزیون چین هرچند که در مدت زمان کوتاهی انجام خواهد شد، گفت: هر سال همزمان با سال نو چین، شبکه‌های تلویزیونی این کشور برنامه های مناسبتی پرطرفداری را پخش می کنند که ما به همراه گروه موسیقی «لیان» در یکی از آن‌ها برای ضبط حضور پیدا کردیم و علاوه بر اعلام پیام صلح و دوستی کشورمان، از چینی‌ها برای دیدن ایران دعوت کردیم. در واقع ما تنها کشوری بودیم که این فرصت را به دست آوردیم. البته یک ایتالیایی هم در این برنامه که «شب بهار با جاده ابریشم» نام دارد، اپرایی را اجرا کرد.

به گفته خلیفی، این برنامه سال گذشته ۶۰۰ میلیون بیینده داشته و در استان‌های گوانگ شی، شین جیانگ، شان شی، چینگ خای و نینگ شیا با بیش از ۹۰ میلیون جمعیت مستقیم پخش می‌شود و سایر استان‌های چین نیز از طریق ماهواره این برنامه را دریافت خواهند کرد.

نماینده دفتر اطلاع‌رسانی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در چین با اشاره به تعاملات فرهنگی که بین دو کشور به منظور تغییر نگرش‌ها آغاز شده است، توضیح داد: این تبادل فرهنگی، موزیکال است. ما گروه‌هایی را از چین برای شرکت در جشنواره موسیقی فجر به ایران آوردیم و مدتی است برای برخی گروه‌ها در چین اجرا می‌گذاریم که با استقبال مردم این کشور روبه‌رو شده است. مطمئنیم این فعالیت در جذب گردشگر از چین به ایران تاثیرگذار خواهد بود.

سال گذشته بیش از ۱۰۰ میلیون چینی به خارج از این کشور سفر کردند درحالیکه فقط ۸۰ هزار نفرشان راهی ایران شدند. از ایران نیز بیش از ۱۰۰ هزار نفر به چین سفر کردند. سفارت چین در ایران تصریح کرده بیشتر سفرها بین دو کشور به انگیزه تجارت است نه گردش.