رییس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری اعلام کرد: اجازه اسکان نوروزی مسافران و غیرفرهنگیان در مدارس به اختیار استانداران گذاشته شد.

علی اصغر مونسان

به گزارش ایسنا، علی‌اصغر مونسان در پی درخواست برخی استان‌ها برای تجدید نظر در تصمیمی که برای اجاره مدارس به فرهنگیان در نوروز گرفته شده، با توجه به شرایط اقتصادی برخی از اقشار جامعه و از سوی دیگر محدودیت امکانات اقامتی در بعضی نقاط کشور، گفت: اگر استاندار و ستاد سفر تشخیص دهند، می‌توانند اجازه استفاده از مدارس برای اسکان غیر فرهنگیان را صادر کنند.

او که در جمع خبرنگاران و در حاشیه جلسه ستاد مرکزی هماهنگی خدمات سفر، سخن می‌گفت، با تاکید بر این‌که به طور عام تبدیل مدارس به محل اقامت غیرفرهنگیان ممنوع است،افزود: در جایی که نیاز به استفاده از مدارس برای اسکان مسافر وجود داشته باشد و امکانات نیز فراهم باشد، اگر استاندار و ستاد سفر این را تشخیص دهند، می‌توانند اجازه استفاده از مدارس برای اسکان غیر فرهنگیان را صادر کنند.

سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در توافقی با وزارت آموزش و پرورش اعلام کرده بود؛ تعطیلات نوروز مدارس از چرخه اسکان عمومی حذف شده‌اند و این امکانات تنها برای فرهنگیان فراهم می‌شود.

گودرز کریمی‌فر ـ مدیرکل تعاون و پشتیبانی وزارت آموزش و پرورش ـ نیز اوایل اسفندماه در گزارش که از تجهیزات و امکانات آماده شده برای تعطیلات نوروزی داد، اعلام کرد: با آماده‌سازی ۳۴۵ مرکز رفاهی و خانه معلم، ۳۰۰ اردوگاه تفریحی با سوئیت‌های مجهز و ۵۰ پردیس دانشگاهی فرهنگیان و تجهیز ۱۲ هزار مدرسه در سراسر کشور از فرهنگیان در تعطیلات نوروز پذیرایی خواهیم کرد.

او همچنین گفته بود: نوروز برای فرهنگیان هیچگونه افزایش تعرفه‌ای نداریم و در راستای افزایش منزلت اجتماعی فرهنگیان و طیب خاطر در جامعه فرهنگیان و پیش بینی آمار ۴ میلیون و ۵۰۰ هزار نفری این قشر در میان مسافران نوروزی مدارس را تجهیز کردهایم.

کریمی‌فر در جلسه امروز ستاد هماهنگی خدمات سفر هم در گزارشی که از تجهیزات آماده شده آموزش و پرورش برای تعطیلات نوروزی داد، بار دیگر تاکید کرد؛ این امکانات فقط به فرهنگیان اجاره داده می‌شود.

اما زند وکیلی ـ معاون عمرانی استاندار مرکزی ـ در همین نشست درخواست کرد؛ با توجه به محدودیت امکانات اقامتی در استان‌ها، ستاد هماهنگی خدمات سفر از تصمیم خود برای انحصاری کردن اقامت در مدارس کوتاه بیاید و این اختیار را به استان‌ها تفویض کند.

او گفت: با وجود تخفیف ۳۵ درصدی هتل‌ها در استان مرکزی به مسافران نوروزی، اما بررسی شده تمام خانواده‌ها توان پرداخت همین هزینه را هم ندارند. ضمن آنکه گزارش‌ها هم نشان می‌دهد بیشتر اقامت‌ها در مدارس مختص خانواده‌های غیرفرهنگی و کم درآمد است.

پیش از این نیز محمد محب خدایی ـ معاون گردشگری ـ گفته بود: اگر مدارس و مراکز تحت پوشش وزارت آموزش و پرورش خلاف توافق‌ها عمل کنند “تخلف” شده و ستاد هماهنگی خدمات سفر، موضوع را رسیدگی خواهد کرد.

هرچند که پس از این اظهارات و اعلام تعهد وزارت آموزش و پرورش به اجرای این توافق، اما جامعه هتلداران که مدارس را از رقبای سرسخت خود و از مسببان کسادی بازار اقامت در نوروز می‌دانند، این توافق‌ها را به نوعی “صوری” تلقی کرده و بیانیه‌ای را در نقد فعالیت آموزش و پرورش در جذب مسافر نوروزی صادر  و اعلام کرد؛ «با آن‌که می‌گویند توافق کردیم مدارس را فقط در اختیار فرهنگیان قرار دهیم، اما می‌دانیم امسال هم همان اتفاق سال‌های گذشته تکرار می‌شود. آن‌ها به اسم فرهنگیان کار را شروع می‌کنند، اما اگر مسافر عادی مراجعه کند یک کلاس درس را هم به قیمت آزاد به او اجاره می‌دهند. »