آخرین خبرها

مقطع کارشناسی مديريت هتلداري

مقدمه

در جامعه امروزي صنعت گردشگري به دليل گستردگي كه به وجود آورده است باعث حضور پر تعداد افراد شاغل در اين صنعت شده است و روز به روز بر ارزش آن مي­افزايد به گونه­اي كه صنعت گردشگري بزرگترين و پر مخاطب­ترين صنعت در دنيا معرفي شده است. افراد شاغل دراين صنعت افرادي هستند با آداب و رسوم، زبان، فرهنگ و رفتارهاي گوناگون كه در اين عرصه فعاليت مي­كنند و همه­ي آنها با يك زبان مشترك يعني زبان گردشگري با يكديگر در ارتباط هستند. امروزه يكي از پايه­هاي اصلي اقتصاد بسياري از كشورها وابسته به صنعت گردشگري است. صنعت گردشگري در آغاز مبتني بر تجربه­ي افراد بود اما رشد سريع اين صنعت باعث شد مباحث گردشگري و رشته­هاي وابسته به آن به جمع رشته­هاي تحصيلي در دانشگاه­ها اضافه گردد و نيرو­هاي متخصصي را در جامعه توريست­پذير پرورش دهد. ايران يكي از ۱۰ كشور نخست در صنعت گردشگري معرفي شده است كه تا كنون نتوانسته است به جايگاه اصلي خود در اين صنعت دست يابد. حال با توسعه­ي علمي گردشگري در دانشگاه­هاي ايران و تحصيل دانشجويان در رشته­هاي مرتبط مي­توان قدم­هاي مثبتي در توسعه­ي صنعت گردشگري برداشت. هتلداري كه يكي از زيربناهاي اساسي جذب و توسعه توريسم و گردشگري است رشته­ي مديريت هتلداري را پديد آورده است و افراد مدير و ماهري را در جهت پيشرفت و توسعه­ي اهداف گردشگري آموزش مي­دهد.

دوره كارشناسي رشته مديريت هتلداري

دوره­های کارشناسی مدیریت هتلداري ۴ سال مي­باشد. نظام آموزشي اين دوره­ها واحدي است و كليه دروس نظري و عملي آن در ۸ سال نيمسال تحصيلي ارائه مي­شود. تعداد كل واحد­هاي درسي رشته مديريت هتلداري ۱۴۰ واحد مي­باشد.

دروس رشته مديريت هتلداري

دانشجويان رشته­ي مديريت هتلداري طي گذراندن ترم­هاي آموزشي در مقطع كارشناسي در دروس خود با موضوعاتي مثل : تاريخچه سفر، انواع مراكز اقامتي، اصول مديريت، رزرواسيون،  شناخت انواع غذاها و شيريني­ها، چگونگي ارائه خدمات به مشتريان، بهداشت در محيط كار، اصول تغذيه، شناخت بخش تاًسيسات هتل،  شناخت بخش خانه­داري هتل و ظايف افراد شاغل در آن، شناخت بخش فرانت آفيس و قسمت­هاي مهم آن مانند صندوق، مدير غذا و نوشابه و پرسنل مربوط به خدمات رستوران، حسابرسي اموال هتل و رسيدگي به حساب صندوق­هاي بخش­هاي مختلف در هتل، جذب مشتري، بازاريابي، برنامه­ريزي براي كسب سود، روش­هاي مديريت، شناخت كشورهاي توريستي و جاذبه­هاي گردشگري آن­ها، شناخت صنايع دستي و جاذبه­هاي تاريخي و طبيعي ايران، تاًثيرات مثبت و منفي توريسم، كار با رايانه و نرم­افزار مرتبط با هتلداري، چگونگي نگهداري مواد غذايي، شناخت فرهنگ و روحيات ملل، مسائل اجتماعي مرتبط با هتل، قوانين و مقررات در صنعت گردشگري، قانون كار، اقتصاد، چگونگي رفتار با مشتري،  تشريفات و وظايف آن، شناخت انواع منو و منونويسي، روابط عمومي و … آشنا مي­شوند. دانشجويان مديريت هتلداري علاوه بر يادگيري زبان انگليسي به زبان پر كاربرد ديگري (فرانسه، آلماني، عربي) تسلط مي­يابند. همچنين درس كار آموزي راطبق برنامه­اي كه توسط مركز آموزش عالي تدوين شده است به انجام مي­رسانند.

 

مهارت­ها در رشته مديريت هتلداري

مهارت­هايي كه دانشجويان در دوره كارشناسي فرا مي­گيرند بسيار گسترده است به همين علت به برخي از آن­ها در زير اشاره مي­كنيم :

۱٫     مديرت بخش­هاي مختلف هتل اعم از : مديريت غذا نوشابه، مديريت فرانت آفيس، مديريت خانه­داري، مديريت حسابداري، مديريت روابط عمومي، مديريت تشريفات، مديريت منابع انساني، مديريت بخش بازاريابي و فروش، مدير شب، مدير داخلي، مدير ايمني، و… كه دانشجويان طي دوره­ي آموزشي تمامي وظايف و مسؤليت­هاي هر كدام از موارد بالا را فرا مي­گيرند و به آن تسلط مي­يابند.

۲٫     به كاربستن روش­هاي سودآور و كنترل آن براي هتل

۳٫     ارتباط با مشتري و جذب آن جهت فروش اتاق­ها

۴٫     توانايي ارتباط با مهمانان خارجي

۵٫     توانايي تهيه­ي انواع غذاها و شيريني­هاي داخلي و خارجي

۶٫     كار با رايانه و نرم­افزار تخصصي پذيرش در هتل

۷٫     چيدمان ميز و سفره آرايي

۸٫     توانايي سرويس دهي به روش­هاي مختلف

۹٫     رسيدگي به امور مراسم­ها، جشن­ها و تشريفات

۱۰٫اجراي اصولي روش­هاي خانه­داري

۱۱٫حسابرسي صندوق­هاي مختلف در هتل

۱۲٫اجراي برنامه­هايي  براي ارتباط بهتر بخش روابط عمومي با مشتريان

۱۳٫تبليغات، بازاريابي و فروش

۱۴٫منو نويسي

۱۵٫انتخاب اصولي در خريد وسايل هتل

۱۶٫و …

در كل با فراگيري مهارت­ها، تحقيق، كار و بدست آوردن تجربه فرد تحصيل كرده در اين رشته مي­تواند در بالاترين سمت مديرهتل و معاون هتل مسؤل شود.

بازار كار

موقعيت شغلي فارغ­التحصيلان رشته مديريت هتلداري ابتدا در هتل­ها خواهد بود و اگر فارغ­التحصيل شغل مناسبي در هتل نيافت مي­تواند در زمينه­هاي تخصصي صنعت هتلداري اشتغال يابد از جمله اشتغال در واحد­هاي پذيرايي و اقامتي مثل : كافي­شاپ و رستوران و مجموعه­هاي جهانگردي، كارشناس اطلاعات و جهانگردي براي مؤسسات ملی و جهانگردی، مهماندار براي شرکت‌های حمل و نقل هوایی، آموزش در مؤسسه­هاي آموزشي جهانگردي و هتلداري، اشتغال در آژانس­هاي جهانگردي، و