‌مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان یزد از افزایش 32 درصدی گردشگران خارجی این استان در 9 ماهه امسال خبر داد و با اشاره به نقش گردشگری در توسعه اقتصادی پایدار در کشور، گفت: به ازای هر گردشگری که به کشور وارد می‌شود، 11 فرصت شغلی جدید ایجاد می‌شود.

‌به گزارش ایسنا‌، «فاطمه دانش یزدی» امروز در جمع اهالی رسانه با اشاره به نقش تاثیرگذار رسانه‌ها در گسترش صلح و امنیت جهانی و ارتقاء اخلاق و معنویات انسانی، گفت: نقش رسانه‌ها در دنیای امروز در جهت ارتقای فکر، فرهنگ و هویت بخشی به افراد جامعه، نقشی تعیین‌کننده و انکارناپذیر است.

یزد

وی به ثبت تاکنون 1720 اثر استان در لیست آثار ملی اشاره کرد و گفت: از این تعداد پنج اثر شامل باغ دولت‌آباد یزد، باغ پهوانپور مهریز، قنات زارچ و قنات حسن آباد و بافت تاریخی یزد در زمره آثار جهانی ثبت شده‌اند که ظرفیت‌های مناسبی برای توسعه گردشگری استان به شمار می‌روند.

دانش یزدی در مورد ثبت میراث جهانی بافت تاریخی یزد در هیجدهم تیرماه سالجاری از سوی یونسکو نیز تصریح کرد: وسعت بافت تاریخی شهر یزد، یکپارچکی و حفظ اصالت تاریخی آن، بهره‌گیری از مصالح بومی و هماهنگ با اقلیم سخت و خشن طبیعی منطقه در ساخت بناهای این مجموعه از جمله معیارهای جهانی شدن بافت تاریخی این کهن شهر بوده است.

وی افزود: البته اخیراً نیز بار دیگر افتخار جهانی شدن نصیب این شهر تاریخی شد، به نحوی که نشان جهانی در مقوله انرژی نیز امسال به این شهر اختصاص یافت.

دانش یزدی در ادامه به تاثیر نقش گردشگری در توسعه اقتصاد پایدار کشورها اشاره کرد و گفت: مقوله گردشگری و اقتصاد گردشگری می‌تواند در رفع مهمترین دغدغه‌ کنونی دولت یعنی موضوع اشتغال موثر واقع شود و پس از صنعت نفت و خودروساز، یکی از صنایع تاثیرگذار در کشور باشد.

وی در این باره از تعریف 800 نوع شغل مرتبط با موضوع گردشگری در دنیا خبر داد و گفت: به ازای هر گردشگری که به کشور وارد می‌شود، به صورت مستقیم و غیرمستقیم 11 فرصت شغلی جدید ایجاد می‌شود.

این مسئول در همین خصوص به ظرفیت‌های بالای گردشگری استان یزد در موضوعات گردشگری تاریخی، گردشگری طبیعت، کویر نوردی، گردشگری سلامت و حتی گردشگری قنات و مواردی دیگر اشاره کرد و گفت: خوشبختانه در 9 ماهه نخست امسال شاهد رشد 32 درصدی تعداد گردشگران خارجی استان یزد هستیم به نحوی که در سال گذشته و در همین مدت شاهد 83 هزار و 335 گردشگر در یزد بودیم که این تعداد در 9 ماهه امسال به 110 هزار گردشگر خارجی افزایش داشته است.

وی به مباحث زیرساختی گردشگر استان نیز اشاره و اظهار کرد: در حال حاضر تعداد 124 واحد اقامتی به ظرفیت پنج هزار تخت اقامتی، 53 واحد اقامتگاهی سنتی و 51 واحد اقامتی بین راهی در استان به گردشگران و مسافران خدمات ارائه می‌کنند.

دانش یزدی با اشاره به افزوده شدن 11 کمپ کویرنوردی دیگر به کمپ‌های موجود در استان، از روند رو به رشد سرمایه‌گذاری در حوزه‌های مختلف گردشگری استان خبر داد و افزود: در سال 92 سرمایه‌گذاری در بخش گردشگری استان معادل 20 میلیارد تومان بوده که این مهم در سال گذشته تا 143 میلیارد تومان رشد را نشان داده است.

وی میزان سرمایه‌گذاری امسال در بخش گردشگری استان را نیز 63 میلیارد تومان ذکر کرد و گفت: 53 میلیارد و 800 میلیون تومان از این سرمایه در حوزه اقتصاد مقاومتی بوده که در قالب 52 طرح گردشگری برای 922 نفر اشتغالزایی کرده است.

مدیر کل میراث فرهنگی استان از وجود 109 طرح گردشگری با پیشرفت فیزیکی بالای 50 درصد در استان خبر داد و تصریح کرد: این طرح‌ها ا سرمایه گذاری بالغ بر 285 میلیارد تومان و 143 میلیار تومان تسهیلات از طریق ستاد رفع موانع تولید مصوب شده استف زمینه اشتغال 2189 نفر را فراهم خواهد آورد.

وی یکی دیگر از اقدامات حوزه گردشگری استان را برگزاری جشنواره‌ها و ریودادهای فرهنگی به منظور افزایش ماندگاری گردشگران در مناطق مختلف استان ذکر کرد و گفت: در همین راستا نیز در سالجاری 46 جشنواره در شهرستان‌های مختلف استان برگزار شده است  که در نوروز امسال افزایش این وقایع را پیش‌بینی می‌کنیم.

دانش یزدی در این باره خاطرنشان کرد: برای نوروز 97 برگزاری 75 جشنواره و نوروزگاه را در شهرها و مناطق مختلف استان برنامه‌ریزی کرده‌ایم که تا میهمانان نوروزی با خاطره‌ای خوش استان را ترک کنند.

این مسئول در بخش دیگری از سخنانش به مرمت 281 بنای تاریخی در استان طی سال‌های 95 و 96 اشاره کرد و گفت: از مهمترین این مرمت‌ها می‌توان به ساماندهی قنات زارچ، مرمت و ساماندهی بافت‌های تاریخی یزد، اردکان و مهریز و نیز موزه بزرگ منطقه‌ای یزد که در قالب طرحی مشترک بین ایران و آلمان در حال اجراست، را نام برد.

وی یکی از دیگر از اقدامات میراث فرهنگی استان را اجرای طرح مرمت مشارکتی خانه‌های ایرانی برشمرد و گفت: در همین راستا از سال گذشته تاکنون 315 خانه ایرانی  با هدف حمایت از ساکنان بافت تاریخ برای ماندگاری و فرهنگ‌سازی جهت بازگشت ساکنان اصلی بافت به طور مشارکتی مرمت شده است.

دانش یزدی از فعالیت‌های صورت گرفته در بخش صنایع دستی استان نیز گزارشی ارائه کرد و گفت: در این بخش 407 فرصت شغلی در سال جاری تحقق یافته و در همین رابطه دو هزار و 348 نفر در رشته‌های مختلف صنایع دستی آموزش‌های لازم را فرا گرفته‌اند که عمدتاً در رشته‌های نساجی سنتی، زیورآلات سنتی، زیلوبافی و سفال و سرامیک بوده است.

وی با بیان این که بخش صنایع دستی استان در سال گذشته 19 میلیون دلار صادارت داشته است، بیشترین تولیدات صادارتی این بخش را مربوط به حوزه‌های گلیم، زیلو و شیشه ذکر کرد.

مدیر کل میراث فرهنگی همچنین از اخذ 43 نشان ملی مرغوبیت کالا و دریافت سه نشان مهر اصالت کالا ئدر این بخش خبر داد و گفت: امسال برای 307 نفر مجوز مشاغل خانگی در این حوزه صادر شده که از این تعداد 235 نفر به بانک‌های عامل برای دریافت دو میلیارد و 248 میلیون تومان تسهیلات معرفی شده‌اند.

دانش یزدی از ایجاد بازارچه‌های صنایع دستی در تمام شهرستان‌های استان نیز خبر داد و ابراز امیدواری کرد از این طریق به معرفی و احیاء رشته‌های صنایع دستی و توسعه کسب و کارهای مرتبط با این بخش کمک شود.

گفتنی است، در این نشست مدیر کل و معاونین میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان به سوالات خبرنگاران پاسخ دادند.