همدان پایتخت گردشگری آسیا در سال 2018 میزبان دو رویداد مهم است تا از این طریق خود را به عنوان مقصد گردشگری دنیا معرفی کند.

به گزارش ایسنا، سال 2018 همدان میزبان فاز اول اجلاس وزرای گردشگری کشورهای آسیایی خواهد بود و در همین سال اجلاس دوره‌ای سازمان جهانی گردشگری UNWTO قرار است در همدان برگزار شود به طورکیه این دو رویداد به عنوان فرصتی برای تبلیغ ظرفیت‌های گردشگری استان فراهم شده و لازم است ارگان‌های دولتی و خصوصی اهمیت و ارزش آن را دریابند و در جهت تبلیغ و معرفی جاذبه‌های گردشگری استان همدان به جهان تلاش کنند.

برای بررسی زیرساخت‌ها، اقدامات و امور انجام گرفته و لزوم رفع موانع موجود در راستای برگزاری این دو رویداد بزرگ خبرگزاری ایسنا اقدام به برگزاری نشست تخصصی گردشگری در دفتر خود کرد.

مدیرعامل شرکت سیاحتی علیصدر ضمن تشکر از رسانه ایسنا برای برگزاری این نشست گفت: برگزاری این نشست و پرداختن به موضوع برگزاری اجلاس جهانی گردشگری در شهر همدان و بررسی زیرساخت‌ها و وضعیت موجود در حوزه گردشگری استان توسط خبرگزاری ایسنا نشان می‌دهد اهالی رسانه با نگاهی فراتر از سایر سازمان‌ها و نهادهای دولتی گام برمی‌دارند.

حمیدرضا یاری فعالیت سازمان جهانی گردشگری را زیرنظر سازمان ملل معرفی کرد و افزود: عضویت در سازمان جهانی گردشگری دو نوع است که شامل اعضای اصلی که نمایندگان و وزرای گردشگری تمام کشورها هستند که در اجلاس دوسالانه به تصویب دستورالعمل‌های کلی می‌پردازند و اعضای وابسته که شامل شرکت‌های خصوصی مانند شرکت علیصدر دارای سایت و مراکز تفریحی و گردشگری‌اند.

وی تعداد اعضای وابسته سازمان جهانی گردشگری را 490 عضو اعلام کرد و افزود: از ایران 11 عضو در این سازمان حضور دارند که شرکت علیصدر نیز از سال 93 به عضویت این سازمان درآمده است.

یاری با اشاره به حضور شرکت علیصدر در اجلاس جهانی گردشگری سال گذشته که در کشور ارمنستان برگزار شده بود، خاطرنشان کرد: در آن رویداد توانستیم سران اجلاس را متقاعد کنیم افتخار میزبانی اجلاس سال 2018 را به همدان و شرکت علیصدر دهند.

وی با بیان اینکه در اجلاس امسال که در کشور چین برگزار شد، میزبانی ایران و شهر همدان رسما اعلام شد، ادامه داد: به علت عدم تسلط نماینده کشور ایران به زبان انگلیسی، یکی از کارکنان سفارت ایران پشت تریبون رفت و از ویژگی‌های شهر همدان و جاذبه‌های گردشگری آن سخن گفت و کلیپی از ویژگی‌های توریستی همدان پخش شد.

یاری با اشاره به زمان برگزاری اجلاس چین گفت: از 24 شهریور امسال که از اجلاس جهانی گردشگری بازگشته‌ایم، بیشتر به کارهای اجرایی پرداخته‌ایم و 6 کمیته برای برگزاری این اجلاس پیشنهاد داده‌ایم و کمیته مربوط به تشریفات و برگزاری در اختیار شرکت علیصدر است و تمام تشریفات را در محل هتل باباطاهر انجام خواهیم داد.

وی پیش بینی کرد که در اجلاس ایران حدود 350 عضو وابسته و شرکت‌های گردشگری حضور داشته باشند و تأکید کرد: با توجه به اشتیاق خوبی که امسال از اعضا جلاس دریافت کردیم؛ انتظار حضور حداکثری اعضا را داریم.

معاون اول رئیس‌جمهور میهمان ویژه اجلاس گردشگری 2018

مدیرعامل شرکت سیاحتی علیصدر زمان برگزاری اجلاس جهانی گردشگری 2018 در همدان را 23 آبان‌ماه سال 97 اعلام کرد و گفت: امیدواریم با دعوت از معاون اول رئیس‌جمهور بتوانیم بر ارزش و اهمیت این رویداد بیفزایم.

وی بر لزوم بهره‌برداری استان همدان از برگزاری اجلاس جهانی گردشگری و نامگذاری همدان به عنوان مقصد گردشگری سال 2018  تأکید و بیان کرد: این رویداد فرصت مغتنمی برای تبلیغ توانمندی‌ها و ظرفیت‌های گردشگری استان است.

وی سازمان میراث فرهنگی را متولی تبلیغات و انتشار بنر و بروشور و کلیب‌های تبلیغاتی در آژانس‌ها و مراکز توریستی و مسافرتی کل کشور اعلام کرد و گفت: در اجرای برنامه‌های تبلیغاتی حضور و همکاری شهرداری‌ها و سایر ارگان‌های دولتی و خصوصی نیاز است.

یاری میزان درآمد سالانه شرکت علیصدر را 15 میلیارد تومان اعلام کرد و گفت: این شرکت با 300 نفر پرسنل و اختصاص 70 درصد از این میزان درآمد به آنان و 20 درصد هزینه‌های جاری، تنها 10 درصد از میزان درآمد صرف هزینه‌های سرمایه‌ای و ساخت‌وسازهای جدید می‌شود.

وی فعالیت‌های تبلیغی شرکت علیصدر را خوب ارزیابی کرد و گفت: در سال گذشته ما در دو برنامه پربازدید حضور داشته‌ایم که باید به صورت مستمر و ادامه‌دار پیگیری شود.

وی برگزاری اجلاس جهانی گردشگری در همدان و نامگذاری همدان به عنوان مقصد گردشگری جهان در سال 2018 را موجب رشد و پیشرفت صنعت گردشگری استان دانست و گفت: با برگزاری این رویدادها ما می‌توانیم مسیری که در چندین سال باید طی می‌شد را در یکسال بپیماییم.

مدیرعامل شرکت سیاحتی علیصدر بر لزوم تبلیغات و معرفی همدان به عنوان مقصد گردشگری، صنایع دستی، آب و هوای مناسب، سوغات و اماکن گردشگری تأکید کرد و گفت: حضور سازمان‌های میراث فرهنگی، شهرداری و سایر ارگان‌های خصوصی و دولتی برای تبلیغ و ارائه ظرفیت‌ها و جذابیت‌های همدان لازم است.

معاون گردشگری شرکت سیاحتی علیصدر نیز در این نشست به دو هدف مهم برگزاری اجلاس جهانی گردشگری در استان همدان اشاره کرد و گفت: هدف اصلی و فرعی که برای این رویداد درنظر گرفته شده شامل اجلاسی ست که برای نخستین‌بار در ایران رخ می‌دهد و باید از افرادی که تلاش کردند تا این اجلاس در ایران برگزار شود، تشکر کرده و از این موقعیت بهره‌برداری کنیم.

مسعود ملکی معرفی ظرفیت‌های گردشگری همدان و ایران را به عنوان نخستین و مهمترین هدف از برگزاری این اجلاس در استان مطرح کرد و افزود: در کشورهای توسعه‌یافته برای معرفی ظرفیت‌های گردشگری یک منطقه، رویدادی را در آن برگزار می‌کنند و به وسیله تبلیغات گسترده به معرفی آن می‌پردازند.

وی با اشاره به المپیک زمستانی اتریش که دانشجوی همدانی از آن اطلاع دارد، گفت: ما باید به اندازه‌ای همدان مقصد گردشگری سال 2018 را تبلیغ کنیم که یک دانشجوی اتریشی هم بتواند نام همدان را به عنوان مقصد گردشگری در سال 2018 بیان کند و به واسطه تبلیغات با نام همدان آشنا باشد.

وی با اشاره به فعالیت‌های دانشگاه‌ها در حوزه گردشگری گفت: پایان‌نامه‌های دانشجویان رشته‌های گردشگری کاربردی نیست و قابل استفاده برای صنعت گردشگری باشد و بتواند گرهی از مشکلات این صنعت در استان بگشاید کما اینکه صنعت توریسم استان در حال رشد است و نیاز به توجه و پژوهش و راهکارهایی کاربردی دارد.

ملکی انتظار ایجاد کردن در زمینه گردشگری را به عنوان گام نخست در ارتقاء این صنعت عنوان و اظهار کرد: هدف اصلی رویداد 2018 در همدان تنها معرفی استان همدان و ظرفیت‌های گردشگری آن است و تبلیغات یادآوری در زمینه توریسم داخلی و خارجی نیازمند توان مالی بالایی است که به سبب محدودیت در توان مالی باید انتخاب کنیم که از این فرصت به دست آمده برای جذب توریسم داخلی یا خارجی استفاده کنیم.

وی بر لزوم دخیل شدن سایر ارگان‌ها و نهادهای دولتی و خصوصی در تبلیغات و اجرای این رویداد تأکید کرد و گفت: هر چقدر کیفیت برگزاری این رویداد بالاتر باشد می‌توانیم از رئیس‌جمهور برای حضور در این رویداد دعوت کنیم و دامنه تبلیغات و تأثیرگذاری آن را افزایش دهیم.

ملکی با بیان اینکه برگزاری این اجلاس تا 20 سال آینده در همدان برگزار نخواهد شد، اعلام کرد: باید بهره خود را از این رویداد ببریم و از این فرصت برای معرفی شهر و استان استفاده کنیم و به منظور به‌روزرسانی سایت‌ها و تأثیرگذاری در زمینه تبلیغات تلاش خود را انجام دهیم.

گردشگری داخلی کم مشکل‌تر است

یکی مدرسان رشته مدیریت جهانگردی دانشگاه‌های استان همدان نیز با اشاره به ضعف‌های موجود در برنامه‌ریزی‌های حوزه گردشگری اظهار کرد: محدودیت‌هایی که ایران در بخش سیاست‌های خارجی و موضوعات فرهنگی دارد، یکی دیگر از موانعپذیرش گردشگر خارجی است.

محمدقاسم ترکاشوند گردشگری داخلی را کم مشکل‌تر عنوان کرد و گفت: ما در بخش گردشگری خارجی با مشکلات دیپلماسی و فرهنگی مواجهیم و محدودیت‌هایی که در زمینه حجاب و برخی رفتارها داریم تاحدودی موجب ضعف در پذیرش گردشگر خارجی شده است.

وی ضعف در تبلیغات حوزه گزدشگری را به عنوان دیگر مشکل بیان کرد و گفت: تعداد سایت‌های گردشگری به زبان‌های بین‌المللی بسیار کم است و سایت سازمان میراث فرهنگی به‌روزرسانی نمی‌شود.

ترکاشوند با تأکید بر نیاز به نیروی انسانی متخصص در زمینه گردشگری گفت: دستگاه میراث فرهنگی با پیچیدگی سه معاونت که پیچیدگی‌های خاص خود را دارند، همیشه با کمبود بودجه روبروست و در استان همدان با کمبود زیرساخت در حوزه گردشگری مواجهیم.

وی درجه‌بندی و ستاره‌های هتل‌های استان را غیرواقعی اعلام کرد و گفت: کیفیت هتل‌های استان بسیار کمتر از ظرفیت و کیفیت اعلام شده است و فرودگاه همدان نیز نتوانسته در جابجایی مسافر جایگاه خود را تثبیت کند.

این مدرس دانشگاه قرن جدید را گردشگری بوم‌ها معرفی کرد و افزود: استان همدان نسبت به استان‌های غرب کشور ضعیف‌تر است اما می‌تواند به واسطه نزدیکی به پایتخت به عنوان پایلوت گردشگری و بوم‌گردی غرب کشور عمل کند.

همدان؛ فاقد زیرساخت‌های لازم برای گردشگری

وی استان همدان را فاقد زیرساخت‌های لازم برای گردشگری عنوان کرد و ادامه داد: پتانسیل شرکت علیصدر بسیار بیش از این می‌تواند باشد و در حوزه ژئوتوریسم و کلیماتوریسم توریست‌های متخصص وجود دارد که دره‌هایی مانند شیرز در استان لرستان مورد توجه آنان قرار دارد و همیشه اکیپ‌های اروپایی در آن مناطق حضور دارند اما در غارعلیصدر این حضورها کمتر و کوتاه‌تر است.

ترکاشوند، تبلیغ گردشگری استان همدان را بسیار شایسته و مهم ارزیابی کرد و گفت: باید در بروکراسی اداری استان اندکی کاهش صورت بگیرد و ارتباط موثر و مثبت در بین ارگان‌های استان می‌تواند بسیاری از مشکلات موجود را رفع کند.

وی استان همدان را دارای پتانسیل بالا از نظر نیروی انسانی متخصص در زمینه گردشگری معرفی کرد و یادآور شد: اشخاص و سمن‌های زیادی در حوزه گردشگری فعالیت دارند که می‌توان آنان را به عنوان فرصت‌های استان درنظر گرفت.

این مدرس مدیریت جهانگردی با تأکید بر لزوم استفاده از پتانسیل‌های دانشگاهی در حوزه گردشگری گفت: از دانشگاه‌ها و توانمندی اساتید و دانشجویان در حوزه گردشگری بیشتر باید بهره برد.

استان همدان فقط محدود به شهرستان همدان نیست

وی استان همدان را فقط محدود به شهرستان همدان ندانست و تأکید کرد: در سایر شهرستان‌های این استان پتانسیل‌های گردشگری وجود دارد و نیازمند توجه و تبلیغ است.

ترکاشوند با اشاره به اماکنی چون قلعه‌انوج، قلعه‌پری، دژگوراب و شهر زیرزمینی سامن گفت: شهرستان نهاوند از نظر اکوتوریسم ویژگی‌های مثبتی در غرب کشور دارد که بسیار کم مورد توجه قرار گرفته است.

وی درباره عملکرد رشته مدیریت جهانگرد در دانشگاه‌های استان و خروجی‌های آن خاطرنشان کرد: نخستین دانشگاهی که در کشور در زمینه برنامه‌ریزی توریسم و جهانگردی به جذب دانشجو پرداخت دانشگاه آزاد ملایر بوده است و از آن زمان تأکید بر این بوده که پروژه‌های پژوهشی کارشناسی و ارشد در حوزه استان همدان انجام شود اما این پایان‌نامه‌ها تنها زمانی مفید خواهد بود که مورد استفاده قرار گیرد.

ترکاشوند با اشاره به مجلات فصلی در حوزه‌های گردشگری سراسری و تأکید بر استان همدان گفت: متأسفانه در زمینه همکاری ارگان‌ها با طرح‌های پژوهشی دانشگاه‌ها در این حد است که برای بررسی اقلیم گردشگری اطلاعات هواشناسی استان را نمی‌توانیم اخذ کنیم اما از سایر استان‌ها از طریق ایمیل این‌گونه اطلاعات به راحتی دریافت و مورد بررسی قرار می‌گیرد.

پیاده‌راه امام تا آغاز رویدادهای گردشگری به اتمام می‌رسد

مدیر روابط عمومی و امور بین‌الملل شهرداری همدان نیز با توجه به دو رویداد مهم گردشگری 2018 گفت: پروژه پیاده‌راه امام خمینی(ره) و خیابان اکباتان پیش از آغاز این دو رویداد گردشگری به اتمام می‌رسد و امیدواریم پل سردار همدانی نیز با پیشرفت بیش از 80 درصدی همراه باشد.

علیرضا معتمدزاده با حضور در نشست گردشگری خبرگزاری ایسنا، با تأکید بر اینکه در رویداد 2018 محوریت، تبلیغات در حوزه ملی و بین‌المللی است، افزود: باید بتوانیم مفاهیمی که در حوزه گردشگری داریم، محتواسازی کرده و برای تبلیغات خوراک تهیه کنیم.

وی با بیان اینکه از ظرفیت اساتید دانشگاه برای برندسازی باید استفاده کنیم، یادآور شد: در طول سال‌های اخیر شهرداری با پیاده‌راه‌سازی خیابان بوعلی و میدان امام و همچنین خیابان اکباتان و ایجاد یک مسیر گردشگری مناسب در راستای ایجاد زیرساخت‌های لازم برای جذب گردشگر کوشیده است.

معتمدزاده خاطرنشان کرد: شهرداری همدان با اجرایی کردن سه پروژه پیاده‌راه امام و خیابان‌های اکباتان و بوعلی در حوزه زیرساخت‌های گردشگری ورود پیدا کرده درحالیکه ماهیت فعالیت ما عمرانی، خدماتی و نگهداری شهر است.

گردشگری در قالب سازمان گردشگری معرفی شود

دبیر کمیسیون اقتصاد، سرمایه و گردشگری شورای اسلامی شهر همدان نیز در ادامه با بیان اینکه تمام کشورهای پیشرفته دنیا با بزرگ نمایی و تبلیغات مناسب از فرهنگ و پیشینه خود گردشگر جذب کرده و از این طریق درآمدزایی می‌کنند، گفت: در اتریش در سال 2005 به اندازه 17 برابر درآمد نفت ایران از گردشگری درآمد کسب کرده‌اند.

رنجبران یادآور شد: صرفا به نقد در حوزه گردشگری نباید اتکا کرد چرا که گردشگر باید به استان آورده شود نه اینکه گردشگر خودش به استان بیاید.

وی با تأکید بر اینکه متولی فعالیت در حوزه گردشگری باید مشخص شود، افزود: اگر گردشگری در قالب سازمان گردشگری معرفی شود بهترین کارکرد را خواهد داشت.

وی با بیان اینکه در بخش گردشگری دولت باید امکانات را به این بخش سوق دهد و زیرساخت‌های لازم را فراهم کند، افزود: فعال شدن بخش خصوصی در رونق گردشگری بسیار تأثیرگذار است.

رنجبران تأکید کرد: اگر گردشگری در استان همدان محور توسعه قرار گیرد، باید یک سازمان گردشگری تشکیل شود و سهامداران آن اتوبوس‌داران، هتلداران ، آژانس‌ها و… باشند.

وی در ادامه گفت: با سپردن کار به بخش خصوصی وظایف به خوبی پیش می‌رود چرا که بخش خصوصی خود منفعت فعالیت را می‌چشد و به آن تعلق خاطر دارد اما با سپردن کارها به بخش دولتی این اتفاق نمی‌افتد.

معاون گردشگری اداره‌کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان همدان نیز در ادامه با بیان اینکه رویداد 2018 فرصت استثنایی برای استان همدان محسوب می‌شود، گفت: با استفاده از این فرصت همدان به عنوان مقصد گردشگری معرفی خواهد شد.

علی خاکسار با اشاره به اینکه شهرداری همدان، شرکت علیصدر و … می‌توانند در جذب گردشگر موثر باشند، افزود: در این رویداد بزرگ هدفگذاری باید بلندمدت باشد چرا که این فرصت گرچه نخستین‌بار است که برای استان همدان پیش می‌آید اما ممکن است هرگز اتفاق نیفتد.

وی با بیان اینکه رئیس شورای راهبردی در این حوزه استاندارد است، افزود: شرح وظایف شورای راهبردی، دبیرخانه ‎ ها و کمیته‌ها تعیین شده همچنین برای این جریان 30 رویداد ملی، بین‌المللی، استانی و منطقه‌ای تعریف شده است.

خاکسار یادآور شد: همچنین سایت ویژه همدان 2018 نیز قرار است طراحی و ابلاغ شود که برای آن افتتاحیه رسمی خواهیم داشت.

وی با بیان اینکه رویداد گردشگری 2018 در استانداری همدان و در نیمه اردیبهشت‌ماه 97 برگزار خواهد شد، افزود: اتاق فکری با حضور معاون عمرانی استاندار تشکیل شده و ایده‌های مختلف در این اتاق مورد پردازش قرار خواهد گرفت همچنین به منظور جمع‌آوری ایده‌های مختلف با خبرگان رسانه‌ای جلسه برگزار کرده‌ایم.

خاکسار ادامه داد: 20 بیلبورد در حوزه همدان 2018 به صورت تبلیغات محیطی نصب شده و 18 بیلبورد نیز در مجتمع‌های بین‌راهی و محورهای مواصلاتی نصب خواهد شد.

وی به استفاده از ظرفیت‌های مردم برای برگزاری رویداد 2018 تأکید کرد و گفت: هماهنگی لازم با بانک‌ها انجام می‌شود تا این رویداد گردشگری بر روی کارت‌های بانکی جدید چاپ شود همچنین شعار این رویداد بر روی دستگاه‌های کارتخوان منتشر شود.

خاکسار ادامه داد: برای حضور نمایندگان وزاری گردشگری خارجی نیز برنامه بازدید از مکان‌های گردشگری استان را برگزار خواهیم کرد اما با توجه به اینکه برای حضور این افراد یک‌سال فرصت داریم تمرکز اصلی بر رویداد گردشگری 2018 خواهد بود.

معاون گردشگری اداره‌کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان همدان در پایان گفت: تأمین منابع مالی بزرگ‌ترین مشکل در رویداد گردشگری 2018 در همدان است.

تهیه از خبرنگاران ایسنا، منطقه همدان: حدیث علیمحمدی و عاطفه ابرارپیراسته