مسئول حوزه پژوهش اداره‌کل میراث‌فرهنگی صنایع‌دستی و گردشگری خراسان‌جنوبی از ثبت مهارت مسگری(مس چکشی) شهر طبس خراسان‌جنوبی در فهرست میراث معنوی خبر داد.

به گزارش ایسنا و به نقل از روابط عمومی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری خراسان‌جنوبی، «سیداحمد برآبادی» اظهار کرد: مسگری یکی از حرفه‌­های سنتی است که در آن صنعتگر با چکش کاری روی مس با ابزارهای مختلف، ظروف متنوعی همچون سینی، دیگ، مجمعه، پارچ و… می‌سازد که در اصطلاح رایج بومی به آن مسگری اطلاق می‌شود.

57596434

وی افزود: این رشته در شهر طبس ارتباط نزدیکی با قلم‌زنی ویژه طبس داشته و ظروف مورد نیاز قلمزنی در طبس توسط مسگران تهیه و تأمین می‌شده و هر دو صنعت از جایگاه ویژه‌ای در شهر طبس برخوردارند.

مسئول حوزه پژوهش اداره‌کل میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری خراسان‌جنوبی خاطرنشان کرد: قدمت این رشته با توجه به قراین و شواهد و مصاحبه با استادکاران هم‌چنین ظروف مسی کشف شده در منطقه، حداقل 800 ساله است.

برآبادی ادامه داد: تولید ورق‌های مس در کوره‌های ذوب مسگری شهر طبس خود نشان از قدمت این هنر در شهر طبس دارد.

وی تصریح کرد: طبق مصاحبه‌های صورت گرفته با استادکاران پیشکسوت این رشته، ورق مس به سایر نقاط کشور از جمله کاشان در دهه‌های 40 و 50 فرستاده می‌شده، که خود یکی از قطب‌های تولید ظروف مسی بوده است.

مسئول حوزه پژوهش اداره‌کل میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری خراسان‌جنوبی خاطرنشان کرد: به گفته صنعتگران مس در طبس، پیش از این که بازار این صنعت خوب بود، شمار دکان‌های مسگری در میدان مرکزی شهر به ۵۰ مغازه می‌رسیده است.

برآبادی یادآور شد: با وجود کمتر شدن شمار مغازه­‌های مسگری، قسمتی از بازار قدیمی سرپوشیده طبس که به مسگران تعلق داشت، امروزه نیز در میان اهالی شهر به نام بازار مسگرها خوانده می‌شود.