معاون گردشگری کشور گفت: راندمان سالانه گردشگری ایران نسبت به ظرفیت کلِ جاذبه‌ها، ۳۵ تا ۴۰ درصد است، برای همین یکی از استراتژی‌های اصلی، ارتقاء این راندمان است.

«محمد محب خدایی» با بیان این که راندمان گردشگری در مقاطع زمانی مثل نوروز، ۱۰۰ درصد می‌شود، اما مهم تداوم جریان گردشگری در کشور است، به ایسنا گفت: باید بررسی کنیم که چرا این راندمان به فراخور محصول و جاذبه‌هایمان نیست و سطح آن تا این حد پایین است. باید تداوم جریان گردشگری را با تعریف رویدادهایی که در تقویم جهانی ثبت می شود، رقم بزنیم، این یکی از استراتژی های اصلی معاونت گردشگری است.

57457389

وی با اشاره به رویداد جهانی تبریز ۲۰۱۸ درباره آخرین وضعیت برنامه‌های آن اظهار کرد: ما عقب‌ماندگی در برنامه‌های این رویداد نمی‌بینیم. قرار است جشنی با حضور مقامات رسمی برگزار شود که منتظر نهایی شدن زمان آن هستیم، موضوع اصلی ما در این رویداد آن است که به گونه‌ای برنامه‌ریزی کنیم تا رویدادهای دیگری در دل آن تعریف و جریان ورود گردشگر به کشور تداوم بخشیده شود. این دقیقا نقطه ضعف ما است.

معاون گردشگری اضافه کرد: رویدادی مثل انتخاب تبریز به عنوان پایتخت گردشگری جهان اسلام فقط یک بار اتفاق می افتد، اما باید درون آن رویدادهای دیگری تعریف کنیم و برنامه ریزی داشته باشیم که ورود گردشگری تحت تاثیر آن ها سال های سال به کشور، جریان داشته باشد.

او برگزاری رالی جمهوری آذربایجان ـ ایران را یکی از رویدادهای همسو با تبریز ۲۰۱۸ برشمرد و افزود: این طرح هنوز به توافق نهایی مقامات دو کشور نرسیده، اما جلسه های متعددی با سفیر جمهوری آذربایجان داشتیم و قرار است این رالی بین دو کشور برگزار شود.

محب خدایی درباره حواشی پیش آمده برای تبریز ۲۰۱۸ مبنی بر پس گرفتن این رویداد از ایران، اظهار کرد: هیچ مشکلی وجود ندارد، ما خیلی فشرده درحال برنامه ریزی هستیم فقط باید رویدادهایی را تنظیم کنیم که در تقویم گردشگری جهان ثبت شود و در عین حال باید اموری را منظم کنیم.

معاون گردشگری همچنین گفت: تبریز به لحاظ زیرساخت مشکلی ندارد و با کاستی مواجه نیست.

چندی پیش اخباری بر این مبنا منتشر شده بود که «باتوجه به نبود زیرساخت‌های لازم و فرصت کوتاه باقی‌مانده تا سال ۲۰۱۸، سازمان گردشگری اسلامی تصمیم به جایگزینی پایتخت گردشگری اسلامی گرفته و نخجوان را به‌عنوان جایگزین تبریز معرفی کرده است.» درحالی که نخجوان به‌عنوان پایتخت فرهنگی جهان اسلام در سال ۲۰۱۸ انتخاب شده و تبریز عنوان پایتخت “گردشگری” اسلامی در سال ۲۰۱۸ را دارد که به گفته مدیر روابط عمومی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان آذربایجان شرقی، این دو رویداد در ارتباط با یکدیگر نیستند.