رییس کمیسیون امور اقتصادی، حقوقی و گردشگری شورای اسلامی شهر اصفهان با اشاره به ضرورت استفاده از ظرفیت مدیریت شهری در ارتقای جایگاه صنایع دستی، گفت: حمایت از هنرمندان صنایع دستی باید به معنای واقعی و نه در حرف، عملیاتی شود.

نصیر ملت در گفت‌و گو با خبرنگار ایسنا، با اشاره به رویکرد مدیریت شهری اصفهان در خصوص توجه به موضوعات گردشگری و صنایع دستی و ضرورت برنامه‌ریزی در این خصوص اظهار کرد: شهر اصفهان به عنوان یک شهر ارزشمند تاریخی، هر ساله و در فصول مختلف، مقصد تعداد قابل توجهی از گردشگران بوده و توجه به جنبه‌های گردشگری آن از اهمیت قابل توجهی برخوردار است.

وی با بیان اینکه زیرساخت‌های لازم در این خصوص باید فراهم شود، ادامه داد: با توجه به مشکلات اقتصادی کلانشهرها، یکی از مهم‌ترین ظرفیت‌های مورد نظر در این زمینه، گردشگری و صنایع دستی است و اصفهان باید از ظرفیت‌های خود با توجه به وجود اتحادیه صنایع دستی و حضور 2300 عضو فعال در این حوزه به خوبی بهره گیرد.

57359530

عضو شورای اسلامی شهر اصفهان به چالش‌های این حوزه اشاره کرد و ادامه داد: متاسفانه امروز در ایران آنگونه که باید از ظرفیت‌های این حوزه بهره لازم برده نمی‌شود. مشکلاتی نظیر  بسته‌بندی صنایع دستی،  بی‌توجهی به ظرفیت‌های این حوزه، عدم حمایت از بخش خصوصی و مسائل دیگر، باعث شده آنگونه که باید در این زمینه فعال نباشیم.

وی ادامه داد: از سوی دیگر، صنایع دستی باید از کالای لوکس به بخش مهمی از سبد مصرفی خانوارها تغییر ماهیت و شکل دهد.

ملت بهبود شرایط هنرمندان صنایع دستی و حمایت از آنها را راهکاری برای حمایت از تولید ملی دانست و گفت: با توجه به این موضوع، نقش شرکت‌های تعاونی و اصناف در صنایع دستی، تقویت بازارچه، اصلاح فرآیند تولید سنتی، ساخت و حمایت از مجتمع‌های کارگاهی و 196 رسته فروشگاه‌ صنایع دستی مرتبط با اصفهان، فعالسازی کمیته‌های ارزیابی و قیمت گذاری، استفاده از الگوهای موفق در پهنه ملی و بین المللی، نقشی مهم و تاثیرگذار قلمداد می‌شود و شورای اسلامی شهر به عنوان پارلمان شهری، در تلاش برای حمایت از این تولید ملی است.

وی اظهار کرد: برنامه‌های مختلف در حوزه مدیریت شهری به منظور توسعه صنایع دستی اصفهان در دستور کار قرار دارد، تلاش اصلی ما باید بر هم‌پوشانی و یکپارچگی مدیریت در این حوزه، استفاده از ظرفیت‌های موجود در شهر اصفهان و حمایت از هنرمندان زحمت‌کش صنایع دستی به منظور ارتقای اقتصادی کشور باشد.

رییس کمیسیون امور اقتصادی، حقوقی و گردشگری شورای اسلامی شهر اصفهان با اشاره به ضرورت ایجاد اطلس صنایع دستی در شهر اصفهان خاطرنشان کرد: ظرفیت‌های گسترده صنایع دستی در حوزه بین‌الملل به خوبی می‌تواند جایگاه نصف‌جهان را در این عرصه ارتقا بخشد و استفاده از شهرهای خواهرخوانده شهر اصفهان، در این زمینه راهکاری اساسی و موثر قلمداد می‌شود.