معرفی دوره راهنمایان ایرانگردی و جهانگردی

دوره راهنمایان ایرانگردی و جهانگردی جهت آموزش اصول و مبانی راهنمایی در تورهای داخلی و خارجی بوده و یکی از دوره های کوتاه مدت گردشگری زیر نظر  وزارت میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری است که در آن به مباحث مربوط به فرهنگ و تاریخ ایران پرداخته می شود. افرادی که تمایل دارند راهنمای تورهای تاریخی و فرهنگی شوند، با شرکت در این دوره آموزشی هرچه بیشتر با تاریخ، تمدن و فرهنگ ایران زمین آشنا خواهند شد و اطلاعاتی جامع در مورد ایران کسب خواهند نمود.

لازم به توضیح است با توجه به این که اطلاعات آموزش داده شده در این دوره تنها در مورد ایران است و موضوعات مربوط به کشورهای مقصد در حد اشاره در بعضی مباحث پرداخته می شود، فراگیران پیش از سفر به سایر کشورها می بایست اطلاعات کافی را در مورد آن کشور کسب کنند.

فعالیت و اشتغال در این حرفه بستگی زیادی به مهارت ها و توانایی های فردی هر شخص دارد.مسلما فراگیرانی که به صورت ذاتی احساس مسئولیت میکنند و از مهارتهای مختلفی برخوردار هستند شانس بیشتری برای ورود به بازار جهان گردی را دارند.

یک راهنمای تور ایرانگردی و جهانگردی برای برگزاری سفر حتما نیاز به کارت راهنمای تور مورد تایید وزارت میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری دارد زیرا با دریافت کارت، در صورت بروز حادثه، تحت پوشش بیمه قرار میگیرد.

علاقه مندان پس از گذراندن این دوره‌ و پذیرفته شدن در آزمون‌های داخلی و جامع، قادر به دریافت کارت تورلیدری خواهند بود و می توانند به عنوان راهنمای تور فعالیت کنند.

نحوه دریافت کارت راهنمایان ایرانگردی و جهانگردی(تورلیدری)

داوطلب برای اینکه بتوانید گواهینامه رسمی این دوره دریافت نماید باید در آزمون‌های مربوط به این دوره شرکت کرده و نمره قبولی دریافت کند.

آزمون‌های این دوره شامل موارد زیر است:

  1. آزمون داخلی : آزمون پایان ترم موسسه که بعد از اتمام هر درس برگزار میگردد.
  2. آزمون جامع : این آزمون زیر نظر وزارت میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری به صورت سراسری در مرداد و بهمن هر سال برگزار می شود . لازم به ذکر است فراگیران در صورت عدم موفقیت در آزمون (در یک یا چند درس)، تنها تا ۲ بار دیگر امکان شرکت در آزمون‌های بعدی را خواهند داشت.
  3. آزمون مصاحبه زبان خارجی : این آزمون زیر نظر سازمان میراث فرهنگی و گردشگری برگزار می‌شود. آزمون زبان 2 بار در سال برگزار می‌شود و قبولی در آن از شروط دریافت گواهینامه پایان دوره می‌باشد.

توجه :

  • علاقه مندانی که با هیچ زبان خارجی آشنایی ندارند، می توانند زبان فارسی را انتخاب کنند
  • گواهی شرکت در دوره از وزارت میراث فرهنگی و گردشگری اعطا می شود و قابل ترجمه و استفاده در سایر کشورهاست.

آیین نامه تحصیلی فراگیران پیشگامان آوا پارسه

مدت دوره: ۷ الی ۸ ماه

زمان برگزاری : شنبه ها ساعت ۱۴ الی ۱۸

شرایط لازم جهت ثبت نام

دارا بودن مدرک تحصیلی حداقل لیسانس(محدودیت رشته ندارد)

مدارک لازم جهت ثبت نام دوره راهنمایان ایرانگردی وجهانگردی :

  1. چهار قطعه عکس 4*3
  2. فتوکپی کارت ملی 2 برگ
  3. فتوکپی شناسنامه ۲ برگ ( صفحه اول)
  4. فتوکپی مدرک تحصیلی ۲ برگ

زمان صدور مدرک راهنمایان ایرانگردی و جهانگردی

پس از شرکت در کلاس ‏ها و کسب حداقل نمره قبولی در آزمون‏ داخلی، آزمون جامع، آزمون مصاحبه زبان انگلیسی و تکمیل کلیه مدارک، کارنامه فراگیران صادر شده و پرونده تکمیلی از سوی مؤسسه جهت صدور گواهینامه پایان دوره آموزشی به دفتر آموزش وزارت میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری ارسال می ‏گردد. بعد از صدور گواهینامه، فرد می ‏تواند برای دریافت کارت لیدری اقدام نماید.